fbpx
06. juli 2020

To trin til at sænke dit alkoholforbrug

Det kan dig hjælpe at reflektere over dit forhold til alkohol for at finde ud af, hvilken strategi der passer dig bedst.

Med disse to trin får du inspiration til metoder og en række spørgsmål, der kan lede dig på rette vej.

1) Overvej, hvad gør alkohol for dig 

Er der nogen tidspunkter, hvor det er lettere at lade være med at drikke end andre? Hvor mange gode grunde til at drikke mindre kan du liste? 

Sæt dig nogle mål; Hvor mange genstande vil du drikke i denne uge og hvornår? For mænd anbefaler Sundhedsstyrelsen maksimum 14 genstande om ugen, og for kvinder er det 7 genstande.

2) Forbered dig

Inden du drikker, bør du forberede det. Det betyder, at du vælger et tidspunkt at drikke og ikke drikker spontant i løbet af dagen. Det er en god idé at først købe alkoholen på dagen, hvor du har planlagt at drikke. En anden god idé er at involvere venner og dine nærmeste, da det hjælper dig med at holde fast i din beslutning. 

For at komme helt i mål og få nye alkoholvaner bør du sætte en dato for, hvornår du vil begynde at omlægge dine vaner. 

Husk: Hvis det ikke lykkes første gang, har du et forsøg igen dagen efter